Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereikbaarheid
Bereikbaarheid
luisteren printen

10 okt 2018
Geslaagde regionale raadsledenbijeenkomst
10 okt 2018

Geslaagde regionale raadsledenbijeenkomst

Op 26 september hebben raadsleden uit Westfriesland met elkaar gesproken over de maatschappelijke opgaven voor de regio. Ze hebben daarmee de eerste stappen gezet voor het vervolg van het Pact van Westfriesland. In 6 verschillende themasessies gingen de raadsleden met elkaar in gesprek. Van iedere sessie zijn de resultaten visueel samengevat. Deze documenten vind je onderaan de pagina. Het filmpje geeft een impressie van de bijeenkomst.  

Visuele samenvattingen van de sessies

Plenaire sessie

Wonen en leefbaarheid - afbeelding 1

Wonen en leefbaarheid - afbeelding 2

Energietransitie en klimaatadaptatie

Zorg en sociaal domein

Leisure

Ondernemen en economie

Onderwijs en arbeidsmarkt

 

Vervolg

De eerste ingrediënten voor de maatschappelijke opgaven zijn nu opgehaald. Eind november is er een vervolgsessie met ondernemers, overheid, onderwijs, onderzoeksinstellingen en het maatschappelijk middenveld voor een verdieping. Deze partners zijn van groot belang bij het Pact van Westfriesland en de maatschappelijke opgaven. In februari 2019 is er weer een regionale raadsledenbijeenkomst waar de opbrengst wordt gedeeld en de raadsleden prioriteiten stellen. Naar verwachting volgt er besluitvorming bij de verschillende gemeenten in de eerste helft van 2019.

24 mei 2018
Belevingsvlucht geeft inwoners indruk van vliegverkeer Lelystad Airport
24 mei 2018

Belevingsvlucht geeft inwoners indruk van vliegverkeer Lelystad Airport

Op woensdag 30 mei organiseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een belevingsvlucht, op verzoek van bewoners en andere betrokkenen. De vlucht is bedoeld om bewoners van de gebieden onder de vliegroutes van Lelystad Airport het geluid van een representatief vliegtuig in hun eigen omgeving te laten ervaren.

 

Op www.belevingsvlucht.nl kunt u tussen 15.30 en 20.30 uur via Flightradar24 de vlucht ‘real time’ volgen via internet. Naar verwachting wordt er tussen 16.02 en 16.22 uur over Andijk en verder over West-Friesland gevlogen. U kunt ook de app Flightradar24 (voor iOS en Android) gebruiken. Als u in de app de ‘alert’ aanzet, krijgt u een bericht op het moment dat de vlucht start.

 

Metingen en feedback

Tijdens en kort na de belevingsvlucht kunt u uw ervaringen online doorgeven via www.belevingsvlucht.nl. Zowel als het mee- als tegenvalt. Op een tiental locaties worden metingen gedaan. Deze locaties zijn representatief voor alle routes. De eerste resultaten staan snel na de belevingsvlucht op www.belevingsvlucht.nl.

 

Vervolg

De belevingsvlucht is bedoeld om eenmalig het geluid van een representatief vliegtuig te laten horen. Niet om het besluit rondom Lelystad Airport te herzien. Op 11 juni vindt een evaluatie van de belevingsvlucht plaats met de regiegroep. De voorzitter van de regiegroep biedt voor het zomerreces de eindevaluatie aan het ministerie aan.

 

Route West-Friesland

Toen bekend werd welke vliegroutes er vanaf 2020 op Lelystad Airport gevlogen gaan worden, hebben de Westfriese gemeenten zich ingezet voor een zo gunstig mogelijke route. Na intensief overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vliegt de route nu over Andijk en maakt het vliegverkeer al boven het IJsselmeer een doorstart naar hogere vliegroutes. Deze route hoeft maar zeer beperkt gebruikt te worden.

 

Er gaat 120 dagen per jaar verkeer over Andijk als de marine actief is in het militair vlieggebied dat boven de Kop van Noord-Holland ligt. Gemiddeld gaat het om 1 vlucht per dag en als ook de Landmacht actief is in het Noorden (twee weken per jaar), gaat het om 2 vluchten per dag. In het slechtste geval wordt voor de kust van Andijk (dus boven het IJsselmeer geklommen van 1.800 naar 2.700 meter).

 

19 apr 2018
Westfriesland Pact door!
19 apr 2018

Westfriesland Pact door!

In 2013 sloten de raden en colleges van de zeven Westfriese gemeenten een Pact met als doel: regionaal meer en beter samen werken en de ambities van de regio realiseren. Ambities op het gebied van wonen, werken, onderwijs, bereikbaarheid en vrije tijd. Stip aan de horizon van de ambitie was: binnen 5 jaar tot de top 10 van meest aantrekkelijke regio’s in het land  behoren. En nu zijn we 5 jaar verder… het rapport ‘Westfriesland Pact door’ geeft inzicht over wat er is bereikt en hoe de Westfriezen doorgaan. Mooie ambities van een regio met veel potentie.

Na vijf jaar Pact is de balans opgemaakt. De rapportage ‘Westfriesland Pact door’ van Wim Dijkstra geeft op een heldere wijze inzicht in wat de gemeenten hebben bereikt en hoe ze nu verder kunnen/moeten. Pact 2.0 staat ook nu weer bol van ambitie, en we kunnen stellen; Westfriesland Pact door!

Het Pact is opgezet om samenwerking, vertrouwen en ontwikkelingen uit te bouwen en te bevorderen. Het rapport laat zien dat de regiogemeenten daarin zijn geslaagd.

De zeven gemeenten geven in hun reactie op het rapport aan dat zij elkaar hebben gevonden en zij samen sterk staan in hun ambitie om de Randstad te ontzorgen, de opgave van de vergrijzing aan te pakken, bereikbaarheid praktisch aan te vliegen… enzovoorts. Ambities genoeg en op bestuurlijk niveau is er hard gewerkt. Maar nu… nu moet het Pact door.

“Westfriesland is belangrijke regio”

De provincie heeft waardering voor de samenwerking die tot stand is gekomen en de ambities voor de toekomst. Tegelijk laat het rapport zien dat nog de nodige stappen te zetten zijn om tot concrete uitvoering van de ambities te komen. De provincie ziet dat als grote uitdaging voor het Pact 2.0. Gedeputeerde Jack van der Hoek: “Westfriesland is een belangrijke regio in onze provincie, waar de inwoners hard werken aan de toekomst. Het is nu aan de bestuurders in de regio om de ambities om te zetten in concrete acties. Als één van de partners van de regio zien wij hiernaar uit en zijn wij graag bereid daarin samen op te trekken en waar mogelijk onze medewerking te verlenen.”

Concrete en reële doelen

Het uitgangspunt van bij de top 10 van meest aantrekkelijke regio’s te behoren is losgelaten. Het streven naar een rankingcijfer is niet meer reëel zegt burgemeester Jan Nieuwenburg (van centrum gemeente Hoorn). “In Westfriesland gaan we het nu praktisch aanpakken, dat past ons beter en daar zijn we na vijf jaar vergaderen en bespreken ook wel aan toe. We gaan concrete doelen benoemen en we gaan onze partners in de regio bij onze ambities betrekken. Dat kunnen we ook doen omdat we als regio nu een meer herkenbare eenheid zijn als vijf jaar geleden. Door de opzet van het Pact zijn ontwikkelingen in gang gezet en staan deuren open.”

Burgemeester Gertjan Nijpels van Opmeer geeft enkele voorbeelden van de doelen: “De Randstad is overvol, in Westfriesland hebben we ruimte. Ruimte voor woningen maar ook prachtig cultureel erfgoed en ruimte voor recreatie zodat we verlichting kunnen bieden op het terrein van wonen en toerisme/vrije tijd. Daar is iedereen bij gebaat.”

Belang van partners

De partners in de regio zijn onder andere de Westfriese Bedrijvengroep, de zorgpartners én de Provincie. Daarmee gaat Westfriesland in gesprek en daar willen ze afspraken mee maken om de concrete doelstellingen uit ‘t Pact 2.0 te bereiken. Wat die concrete doelen zijn, daar moet met de nieuwe gemeenteraden over gesproken worden, en prioriteiten worden bepaald. Maar er wordt onder andere gedacht aan: Afspraken maken over energie-transitie, glasvezelkabel aanleg, alliancie-afspraken over bereikbaarheid, toerisme en wonen met de provincie, Metropool regio Amsterdam en regio’s Alkmaar en De Kop.

Dit alles kan niet zonder draagvlak en input van de partners in de regio en daar buiten. Nieuwenhuizen: “Je hebt elkaar nodig en daar zijn we goed in, in Westfriesland. We doen al veel met en voor elkaar. Dit moeten we doortrekken naar een hoger niveau zodat we in de komende vijf jaar ook echte resultaten boeken en onze ambities niet op een plank in de (digitale)kast komen maar dat we dan kunnen zeggen: Kijk, dát hebben we nu samen bereikt. ’t Pact 2.0, we gaan ervoor!
 

Volledig rapport

Bekijk het rapport 'Westfriesland pact door'.

Op de foto ziet u: Van links naar rechts: Ronald wortelboer (Stede Broec), gedeputeerde Van der Hoek, Commissaris van de Koning Johan Remkes, Jan Nieuwenburg (Hoorn), Gertjan Nijpels (Opmeer), onderzoeker Wim Dijkstra, Frank Streng (Medemblik), Albertine van Vliet (Enkhuizen), Rob Posthumus (Koggenland) en Michiel Pijl (Drechterland).

11 jul 2017
Wegen van waterschap mogelijk naar gemeenten
11 jul 2017

Wegen van waterschap mogelijk naar gemeenten

Tien gemeenten in Noord Holland ondertekenden op 10 juli de intentieovereenkomst voor de overdracht van wegen van het waterschap naar de gemeenten. Met hun handtekening geven de wethouders aan dat ze open staan om te onderzoeken tegen welke voorwaarden het eigendom, beheer en onderhoud van wegen kan worden overgenomen. Het gaat om de gemeenten Hoorn, Opmeer, Medemblik, Drechterland, Koggenland, Stede Broec en Enkhuizen, Hollands Kroon, Edam-Volendam en Waterland.

Hoogheemraad en portefeuillehouder 'Wegen' Rob Veenman is verheugd over de open houding van de gemeenten: "Ik ben blij dat we met de gemeenten deze verkenning naar een wegenoverdracht kunnen starten. Met de wegenoverdracht kunnen we meer duidelijkheid scheppen. Voor de gemeenten, voor HHNK maar vooral voor de burger.  Wethouder Samir Bashara van de gemeente Hoorn, die tekent namens de 7 Westfriese gemeenten:  "De Westfriese gemeenten hebben voor een regionale aanpak gekozen en de krachten gebundeld. De wegen houden namelijk niet op bij de gemeentegrenzen. Ik nodig andere gemeenten die deze aanpak ook toepassen, uit om te profiteren van elkaars ervaringen".

Duidelijkheid in wegbeheer

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier beheert 1400 kilometer wegen buiten en/of binnen de bebouwde kom van gemeenten in Hollands Noorderkwartier. Het beheer en onderhoud wordt gedeeltelijk uitgevoerd door de gemeenten en gedeeltelijk door het hoogheemraadschap. Deze versnippering leidt tot onduidelijkheid over de taakverdeling bij zowel de betrokken organisaties als bij de burger. Door de overdracht van de wegen wordt duidelijkheid geschapen. Hiermee wordt het wegbeheer  voor iedereen duidelijk: de gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van wegen en het hoogheemraadschap concentreert zich op zijn kerntaken op het waterbeheer.

Samenwerking

Het hoogheemraadschap en de betrokken gemeenten streven naar een goed beheer en onderhoud van de wegen tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Dit kan alleen worden bereikt door samenwerking en afstemming. Met de ondertekening van de overeenkomst gaan waterschap en gemeenten verkennen hoe ze gezamenlijk tot bindende afspraken voor de wegenoverdracht kunnen komen. 

10 mrt 2017
Organisaties slaan handen ineen voor duurzamer Noord-Holland
10 mrt 2017

Organisaties slaan handen ineen voor duurzamer Noord-Holland

Een groot aantal organisaties in Noord-Holland heeft op donderdag 9 maart afspraken gemaakt om Noord-Holland duurzamer te maken. De gemeenten Medemblik en Hoorn sloten een deal met Rijkswaterstaat en de provincie over het om het terugdringen van het eigen energiegebruik en het samen opwekken van duurzame energie.

De ondertekening vond plaats tijdens de ‘Dag van de Samenwerking’, een initiatief van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord. Doel van de dag is om samen met een groot aantal omgevingspartijen in Noord-Holland concrete afspraken te maken over het realiseren van duurzame oplossingen op het gebied van bereikbaarheid, energiebesparing, gebiedsontwikkeling en circulaire economie. De vertegenwoordigers van 26 verschillende organisaties gingen in gesprek over hoe zij elkaar kunnen inspireren en verder helpen. Concreet resultaat van de dag zijn de ondertekende duurzaamheidsdeals.

Klimaat & energie: ‘Samen duurzame energie opwekken op eigen grond in Noord-Holland’
Met de duurzaamheidsdeal op het gebied van het opwekken van duurzame energie willen de partijen een bijdrage leveren aan de mondiale doelstellingen die de opwarming van de aarde tegen moeten gaan. Dit doen zij door het eigen energiegebruik terug te brengen en, waar mogelijk, ook zelf duurzame energie op te wekken. De deal is mede ondertekend door Provincie Noord-Holland, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht/Waternet, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Liander, gemeente Ouder-Amstel, gemeente Medemblik, LTO Noord, gemeente Haarlemmermeer, RVE Ruimte en Duurzaamheid, gemeente Hoorn, Havenbedrijf Amsterdam, gemeente Amstelveen, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat West-Nederland Noord.

10 mrt 2017
Regio reageert op plannen NS
10 mrt 2017

Regio reageert op plannen NS

De zeven Westfriese gemeenten maken zich grote zorgen over de plannen die NS voorbereid voor de dienstregeling van 2018. In een brief aan gedeputeerde Post roepen zij op tot bemiddeling. De nieuwe dienstregeling maakt het busvervoerders onmogelijk om goede aansluiting op de trein te bieden. Daarnaast krijgen ook treinreizigers buiten de spits te maken met langere overstaptijden. De voorgenomen dienstregeling heeft negatieve effecten voor de regio, de bereikbaarheid van de kleine kernen en het voorzieningenniveau in Westfriesland komt verder onder druk te staan.

Lees meer in de brief aan gedeputeerde Post.

 

 

16 feb 2017
Werkzaamheden N23 Westfrisiaweg hervat
16 feb 2017

Werkzaamheden N23 Westfrisiaweg hervat

Heijmans en de provincie Noord-Holland hebben overeenstemming bereikt over het project N23 Westfrisiaweg. Beide partijen hebben onderling afspraken gemaakt over de verdere planning en uitvoering van het project.

Heijmans hervat met onmiddellijke ingang de werkzaamheden aan de N23 Westfrisiaweg en verwacht de weg eind 2018 open te kunnen stellen voor het verkeer. Ook wordt de lopende arbitragezaak opgeschort.
 
Over de uitvoering van het project was verschil van inzicht ontstaan, dat te maken had met bodemgesteldheid. Intensieve gesprekken hebben ervoor gezorgd dat overeenstemming is bereikt over de voortzetting van het project.
 
Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Hervatting van het werk aan de N23 Westfrisiaweg is in het belang van de inwoners en ondernemers van West-Friesland. Die verantwoordelijkheid voelden we nadrukkelijk samen met Heijmans. We hebben intensief gesproken. Het was niet altijd eenvoudig, maar wel constructief. Daarom konden we toch een goede oplossing vinden en tot overeenstemming komen. Ik ben blij dat het werk nu zo snel mogelijk wordt hervat en dat we samen met Heijmans aan de slag gaan om de weg eind 2018 open te kunnen stellen.”
 
Ruud Majenburg, lid Raad van Bestuur Heijmans: “Met het bereiken van de overeenkomst komt een einde aan een ongewenste situatie voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven. We zijn blij dat de pogingen die we ondernamen om een oplossing te vinden uiteindelijk hebben geleid tot deze overeenkomst. We zullen gezamenlijk optrekken in het verder afronden van het project.”

Bron: provincie Noord-Holland

18 jan 2017
Westfriesland maakt initiatieven mogelijk
18 jan 2017

Westfriesland maakt initiatieven mogelijk

De zeven Westfriese gemeenten willen tot de top 10 van meest aantrekkelijke regio’s van Nederland horen. Om die ambitie te bereiken hebben de colleges van B en W van de regio de structuurschets ‘Een dijk van een regio’ opgesteld. Het doel: ruimte bieden aan initiatieven die Westfriesland versterken.

Een dijk van een regio
Westfriesland is een regio met veel kwaliteiten. De regio ligt prachtig aan het Markermeer/IJsselmeer, heeft een vitale agrarische sector, kent mooie steden, bestaat uit aantrekkelijke landschappen en bezit een sterke ondernemersgeest. Een regio die gunstig gelegen is in Noord-Holland en goed verbonden is. De zeven Westfriese gemeenten willen tot de top 10 van meest aantrekkelijke regio’s van Nederland horen. Om die ambitie te bereiken stelden de colleges van B en W van de regio de structuurschets ‘Een dijk van een regio’ op.

Ruimte voor initiatieven
‘We hebben als regio de lat hoog gelegd. En terecht, want er zijn hier volop kansen,’ legt Ben Tap (wethouder Hoorn) uit. ‘Maar om die ambitie ook waar te maken hebben we niet alleen elkaar nodig, maar ook anderen die initiatief nemen. De structuurschets is vooral een uitnodiging aan initiatiefnemers, ondernemers en bewoners om samen met ons de toekomst van Westfriesland vorm te geven en te versterken. Wij proberen hen te inspireren. Aan de ene kant door zelf aan de slag te gaan. En aan de andere kant door initiatiefnemers een idee te geven van wat de mogelijkheden van en in onze regio zijn.’

Eigen kracht
Bart Nootebos (wethouder Stede Broec): ‘De grootste kracht van Westfriesland is Westfriesland zelf. Een regionale woning- en arbeidsmarkt, een sterke ondernemersgeest, een gevarieerd en aantrekkelijk landschap en een regionaal gewortelde economie. Westfriesland doet het vooral op eigen kracht.’

Verbeelde kansen
Onder de noemers Kustland, Experimenteerlandschap, Agribusiness-landschap, Het Westfriese Leven en Transformatielandschap schetsen de gemeenten de ruimte voor initiatieven op het gebied van wonen, werken, recreatie en toerisme. Ook laten de gemeenten zien wat zij zelf op deze gebieden al doen of nog gaan ondernemen.

‘In de structuurschets staan vijf arrangementen, die een uitnodiging vormen voor initiatiefnemers, privaat en maatschappelijk,’ vertelt Hans Tigges (wethouder Medemblik). ‘Zie het als ‘verbeelde kansen’. Iedereen die hieraan wil bijdragen kan zich bij ons melden. Wij gaan ervoor en stemmen ons beleid en regionale projecten hier op af’.

Westfriese gemeenteraden
De komende weken buigen de Westfriese gemeenteraden zich over de structuurschets. De structuurschets is dan naar verwachting in februari 2017 definitief. De structuurschets is een kader waarbinnen de colleges samen beleid en plannen kunnen uitwerken, economisch, ruimtelijk en sociaal.

Lees ook de publiekssamenvatting van de structuurschets